اینماد (E-namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، یکی از نیازمندی‌های اولیه هر سایت فعال در حوزه خرید و فروش آنلاین است. همانطور که از نام این نماد هم مشخص است، داشتن ای نماد، موجب می‌شود که کاربران بتوانند به‌شکلی راحت‌تر، سایت‌های ثبت شده در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را شناسایی کرده و از خدمات این واحدهای تجاری استفاده کنند.

از طرفی بر اساس تبلیغات صورت گرفته‌ی بسیار بر روی این نماد و همچنین الزامی بودن آن، حجم بیشتری از بازدیدکنندگانِ سایت‌ها تنها مبنای اعتماد خود به یک سایت را، بهره مندی آن وب‌سایت از نماد اعتماد الکترونیکی می‌دانند. از همین رو لازم است اشاره کنم که با دریافت E namad، سایت شما وجاحت قانونی پیدا می‌کند و دیگر نه‌تنها دچار مشکلات قانونی ناشی از نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی نخواهید شد، بلکه کاربران هم راحت‌تر به سایت شما اعتماد می‌کنند.

در این نوشته از، می‌خواهیم به سراغ آموزش دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیک) و مدارک لازم برای آن برویم، از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد یک نماد رسمی ایرانی همچون نماد استاندارد است. این نماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سایت‌های تایید صلاحیت شده ارائه می‌شود. این به این معناست که سایت مذکور، قبلا به‌وسیله کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و توانسته تاییدیه‌های مورد نیاز این سازمان را دریافت کنید.

هر سایت با مجهز شدن به E-namad، یک صفحه اختصاصی در سایت نماد اعتماد الکترونیکی پیدا می‌کند که در آن مالک سایت، آدرس فیزیکی دفتر یا فروشگاه مرتبط با وب‌سایت و همچنین راه‌های ارتباطی با آن واحد تجاری را در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهد.

بد نیست اشاره کنیم که نماد اعتماد الکترونیکی قرار گرفته در هر سایت، باید به صفحه مرتبط با آن در سایت E-namad لینک شده باشد. بسیار دیده می‌شود که سایت‌های کلاهبرداری یا فیشینگ تنها تصویر نماد اعتماد الکترونیکی را در سایت خود قرار می‌دهند  و با این کار بازدیدکنندگان سایت را فریب می‌دهند. در نظر داشته باشید که چه در زمان بررسی یک سایت و چه در زمان خرید از یک سایت، بهتر است که کلیه نمادها از جمله نماد اعتماد الکترونیکی، نماد ساماندهی و همچنین نماد اتحادیه کسب و کارهای الکترونیکی را بررسی و ارزیابی نمایید.

تفاوت‌های نماد اعتماد یک ستاره با دو ستاره

اکنون که با ماهیت نماد اعتماد الکترونیکی آشنا شدید، وقت آن رسیده که به سراغ انواع نمادهای اعتماد الکترونیکی برویم.

در بخش پایینی نماد اعتماد الکترونیکی، پنج علامت لوزی شکل قرار گرفته که اصطلاحا ستاره نامیده می‌شوند. زمانی که شما برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اقدام می‌کنید، در حقیقت دارید برای نماد اعتماد تک ستاره درخواست خود را ارسال می‌کنید. در مرحله ابتدایی درخواست، شما تنها می‌توانید نمادی 1 ستاره داشته باشید.

چنانچه حداقل مولفه‌های مورد نیاز سازمان E namad را در سایت خود فراهم کرده باشید، به شما نماد اعتماد الکترونیک تک ستاره تعلق می‌گیرد. اما یک سوال پرتکرار همواره در ذهن همراهان نت افراز وجود داشته که بسیار از تیم پشتیبانی پرسیده شده است.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره چگونه است؟

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره کار سختی را در پیش نخواهید داشت. فرقی نمی‌کند که نماد اعتماد الکترونیکی شما صادر شده، در حال صدور است یا اصلا اقدامی برای دریافت نماد نکرده‌اید، در هر مرحله تنها کافیست که از طریق پنل نماد اعتماد الکترونیکی، درخواست دریافت نماد اعتماد دوستاره را از طریق تیکت به پشتیبانی این مرکز اعلام کنید. همچنین گزینه‌ای تحت عنوان درخواست نماد دو ستاره هم در پنل کاربری شما تعریف شده است. کارشناسان E namad با مشاهده درخواست شما، با شما ارتباط خواهند گرفت و پس از بررسی موارد لازم، نماد اعتماد شما، به نماد اعتماد دو ستاره تغییر خواهد یافت.

چه سایت‌هایی باید نماد اعتماد تهیه کنند؟

بهتر است که در همین ابتدای کار، یکی از پرتکرارترین سوالات همراهان نت افراز را پاسخ دهیم. تیکت‌های بسیاری برای تیم پشتیبانی ما ارسال می‌شود، مبنی بر اینکه:«آیا من برای وب‌سایت خودم باید نماد اعتماد بگیرم؟»

پاسخ ساده است.

تنها در شرایطی شما ملزم به تهیه نماد اعتماد هستید که، در سایت خود اقدام به ارائه خدمات و یا محصولات می‌کنید. فرقی نمی‌کند که خدمات و یا محصول شما چیست، مهم انجام عملیات پرداخت از طریق شبکه بانکداری آنلاین است. به عنوان مثال، چنانچه شرکت یا فردی، سایتی تاسیس کرده باشد که تنها در آن به معرفی محصولات خود و دیگر برندها می‌پردازد، نیازی به تهیه E namad ندارد، چراکه در اصل محصولی را نمی‌فروشد و تنها جنبه معرفی دارد. به زبان ساده‌تر، هرگاه درگاه پرداخت آنلاینی در سایت شما وجود دارد، که کاربران و بازدیدکنندگان سایت می‌توانند از طریق آن از خدمات شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) استفاده نمایند، شما باید اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نمایید.

شرایط موردنیاز برای دریافت ای نماد

به جز شرط اصلی که در بند قبلی به آن اشاره کردیم، برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیاز به یک سری شرایط دیگر نیز دارید، که این موارد به شرح زیر هستند:

  • در صورت درخواست به صورت شخص حقیقی، امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست‌دهنده باشد. اگر متقاضی حقوقی است، باید امتیاز دامنه به نام شرکت و یا یکی از اعضای رده بالای هیئت مدیره باشد.
  • متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد. در صورتی که سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال باشد، فرد متقاضی می‌تواند حکم رشد از دادگاه را ارائه بدهد.
  • پلیس ناجا باید صلاحیت شخص درخواست دهنده را تایید کند.
  • قیمت کالاها و خدمات در سایت درج شده باشد.
  • امکان طی کردن یک سیکل خرید کامل (انتخاب محصول، افزودن به سبد خرید، ثبت نام و ثبت سفارش) در سایت مهیا باشد.
  • اطلاعات دفتر یا فروشگاه مدیریت سایت (شماره تماس، موقعیت فیزیکی و…) در صفحه اطلاعات تماس و درباره ما موجود باشد.
  • نحوه و مراحل ارجاع محصولات یا نقض قرارداد باید در سایت ذکر شده باشد.

اگر از تمامی شرایط لازم برخوردار هستید، وقت آن رسیده که به سراغ مدارک مورد نیاز بروید. در بخش بعدی نگاهی به مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت ای نماد خواهیم داشت.

مدارک لازم برای دریافت E namad

مدارک موردنیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یکی از پرتکرارترین سوالات متقاضیان این نماد است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای هر دو اشخاص حقیقی و حقوقی را ارائه کرده‌ایم. لازم است اشاره کنم که این موارد ممکن است در طول زمان تغییر کند. نمونه‌ای از این تغییرات، کارت پایان خدمت است که تا قبل از سال 99 برای آقایان متقاضی الزامی بود، اما در زمان نگارش این نوشته اختیاری است.

اشخاص حقیقی
اشخاص حقوقی
تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)تصویر آگهی روزنامه رسمی
تصویر شناسنامه و کارت ملیتصویر اصل اساسنامه
تعهدنامه شخصیت حقیقیتصویر پروانه یا مجوز فعالیت
تعهدنامه شخصیت حقوقی
آگهی آخرین تغییرات آدرس، هیئت مدیره و فعالیت شرکت

اگر مدارک خود را آماده کرده‌اید، در مرحله بعد همراه ما شوید تا فرآیند ثبت نام را آغاز کنیم.

آموزش تصویری دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید به سایت این مرکز به آدرس enamad.ir مراجعه کنید. این اولین گام شما برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است.

در ادامه می‌توانید مرحله به مرحله با ما پیش بروید و در پایان درخواست خود را نهایی کنید.

ساخت حساب کاربری

در اولین قدم باید با ورود به پنل سایت اینماد، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. تنها کافیست که نوع حساب خود (حقیقی/حقوقی) را انتخاب نموده و پس از پر کردن اطلاعات شخصی خود، یک نام کاربری و رمزعبور برای حساب کاربریتان تعریف کنید.

image

در پایان هم تیک هر دو گزینه موجود در تصویر بالا را بزنید و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات هویتی و محل سکونت

پس از ایجاد حساب کاربری، به صورت خودکار وارد مرحله تکمیل اطلاعات هویتی خواهید شد. محتویات این صفحه بر اساس شخصیت حقوقی یا حقیقی که انتخاب کردید، متفاوت خواهد بود. در تصویر زیر نمونه فرم مربوط به اشخاص حقیقی را می‌توانید مشاهده کنید.

image 1

همانطور که روشن است، پر کردن این فرم کار سختی نیست و تنها کافیست که اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

فرم بعدی مربوط به اطلاعات محل سکونت متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی است. همانطور که از نام این فرم هم مشخص است، باید اطلاعات مربوط به محل زندگی خود را در این فرم وارد نمایید. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، افراد اشتباها آدرس فروشگاه یا دفتر کار خود را در این محل وارد می‌کنند که این مسئله می‌تواند در آینده موجب بروز مشکلاتی برای شما شود. تنها در شرایطی می‌تواند آدرس محل سکونت و کسب و کار شما یکی باشد، که از فروشگاه یا دفتر مجزا برخوردار نباشید.

بارگذاری و ارسال مدارک درخواستی

پس از اینکه اطلاعات هویتی خود را در فرم‌های مربوطه وارد کردید، از شما خواسته می‌شود که تصویر برخی از مدارک خود را در سامانه ای نماد بارگذاری کنید. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه از جمله این موارد است.

image 2

ترجیحا بهتر است که با یک اسکنر از مدارک خواسته شده تصویر تهیه کنید و در سامانه بارگذاری نمایید. با این وجود، در صورتی که دسترسی به اسکنر ندارید، می‌توانید با نصب نرم افزار Cam Scanner بر روی تلفن همراه خود، از مدارک خودتان تصاویر باکیفیتی تهیه کرده و در سامانه بارگذاری کنید.

ثبت اطلاعات کسب و کار

پس از بارگذاری مدارک خواسته شده، نوبت به وارد کردن اطلاعات کسب و کارتان می‌رسد. مسلما پر کردن اطلاعات این فرم نیاز به دانش خاصی ندارد و تنها کافیست که اطلاعات کسب و کار خودتان را وارد نمایید.

image 3

خوشبختانه هرجایی که نیاز به توضیحی بوده، توضیحات لازم در فرم ارائه شده و این مسئله را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. تنها نکته قابل توجه این است که در زمان انتخاب «نوع فعالیت» بین گزینه‌های صنفی و غیر صنفی، بر روی نوشته «راهنمای انتخاب نوع فعالیت» کلیک کنید و با مطالعه توضیحات ارائه شده در این بخش، گزینه مرتبط با کسب و کار خودتان را انتخاب نمایید. همچنین چنانه بنابر هر دلیلی کسب و کار شما آدرس مشخصی ندارد و یا هنوز اقدام به تهیه دفتر یا فروشگاه و… ننموده‌اید، می‌توانید آدرس منزل خود را در این قسمت وارد کنید.

ساخت حساب کاربری برای بررسی فرآیند خرید

دقیقا در زیر فرم اطلاعات کسب و کار، فرم دیگری قرار گرفته که با عنوان «اطلاعات جهت بررسی فرآیند خرید» قابل مشاهده است. همانطور که در توضیحات این فرم هم اشاره شده، شما باید یک حساب کاربری با «نام کاربری و رمز عبور» ارائه شده در سایت اینماد را در سایت خود ایجاد کنید. کارشناس سازمان از این نام کاربری و رمزعبور برای ورود به حساب کاربری تستی ایجاد شده توسط شما استفاده خواهد کرد تا بتواند فرآیند استفاده از خدمات و خرید از سایت شما را بررسی کند. اینگونه چنانچه مشکلی در فرآیند خرید سایت شما وجود داشته باشد، کارشناس متوجه خواهد شد و تا برطرف نشدن این مشکل، نماد اعتماد به شما تعلق نخواهد گرفت.

image 4

پس از ایجاد حساب کاربری خواسته شده با مشخصات ارائه شده در این فرم، تیک گزینه “حساب کاربری تستی ایجاد و پروفایل آن نیز تکمیل گردید» را بزنید و بر روی کلید ذخیره کلیک کنید.

عملیات اخد تاییدیه مالکیت و دسترسی سایت

پس از ثبت اطلاعات کسب و کار، نوبت به تایید مالکیت دامنه و سایت می‌رسد. در این مرحله از طریق 4 روش مختلف می‌توانید ثابت کنید که شما به عنوان متقاضی دریافت ای نماد، مالک دامنه هستید و به سرور سایت دسترسی مستقیم دارید. این 4 روش به ترتیب عبارتند از:

image 5

ارسال کد به ایمیل دامنه 

برای تایید مالکیت سایت از این طریق، باید یک ایمیل info با پسوند دامنه خود بر روی سرویس میزبانی خود ایجاد کنید. پس از این کار باید به پنل سایت ای نماد بازگردید و با کلیک بر روی گزینه ارسال ایمیل، کد تایید ارسال شده به ایمیلی که ساخته‌اید را در کادر مربوطه وارد کنید.

پیش از این آموزش تصویری و متنی کاملی را در این رابطه در نت افراز بلاگ منتشر کرده‌ایم که با کلیک بر روی لینک زیر، می‌توانید از صفر تا صد ساخت یک ایمیل دامنه را یاد بگیرید.

بارگذاری فایل در سرور

چنانچه دسترسی به هاست خود دارید، این مسیر می‌تواند ساده‌ترین روش برای اخد تاییدیه فنی سایت شما باشد. برای این کار تنها کافیست که یک فایل txt خالی با نام ارائه شده در پنل E namad ایجاد کرده و آن را در دایرکتوری Public_html هاست خود آپلود کنید. پس از این کار به پنل خود در سایت نماد اعتماد الکترونیکی بازمی‌گردید و با کلیک بر روی دکمه «تایید بارگذاری» فرآیند تایید مالکیت خود ار به انجام می‌رسانید.

افزودن متاتگ در صفحه اصلی

اگر پیش از این اقدام به اتصال سایت خود به ابزارهایی همچون گوگل Analytics، سرچ کنسول و… نموده باشید، حتما با این روش احراز مالکیت آشنا هستید. در این روش تنها کافیست که متاتگ ارائه شده از طرف سایت ای نماد را در بخش Head صفحه اصلی سایت خود قرار دهید.

مالکان سایت‌های وردپرسی می‌توانند با استفاده از افزونه Insert Headers and Footers، به‌راحتی متاتگ ارائه شده از سایت ای نماد را در هدر سایت خود قرار دهند.

پس از افزودن متاتگ به بخش Head سایت خود، باید به پنل سایت نماد اعتماد الکترونیکی بازگردید و بر روی کلید «تایید متاتگ» کلیک کنید. با این کار مالکیت سایت شما تایید خواهد شد و می‌توانید به مرحله بعد بروید.

تغییر عنوان (title) صفحه

این روش آخرین کار ممکن برای تایید مالکیت سایت است. ترجیحا پیشنهاد می‌دهیم که ابتدا از سه روش قبلی استفاده کنید. چنانچه پیاده‌سازی روش‌های قبلی برایتان امکان پذیر نیست، نهایتا به سراغ این کار بیایید. در این روش باید عنوان صفحه اصلی سایت خود را به عبارت ارائه شده در سایت E namad تغییر دهید. بد نیست اشاره کنم که منظور از عنوان، تگ H1 صفحه اصلی شماست.

نهایتا پس از تغییر عنوان صفحه اصلی سایت خود، با مراجعه به پنل سایت نماد اعتماد الکترونیکی و کلیک بر روی گزینه «تایید عنوان» می‌توانید فرآیند احراز مالکیت سایت خود را به پایان برسانید.

نکته: پس از انتخاب هر یک از چهار روش بالا و اخذ تاییدیه فنی سایت خود، می‌توانید تغییرات انجام شده را به حالت قبل برگردانید. به عبارتی می‌توانید فایلی که در سرور بارگذاری کردید را پاک کنید، متاتگ را از هدر سایت خود حذف کنید و همچنین عنوان صفحه اصلی سایت خود را به عنوان مدنظر خود تغییر دهید.

تعیین حوزه خدمات

کم‌کم داریم به مراحل پایانی صدور درخواست نماد اعتماد الکترونیکی می‌رسیم. در این گام باید از طریق کلید نارنجی رنگ «لیست خدمات و مجوزها» اقدام به وارد کردن مشخصات کسب و کار و خدمات ارائه شده در سایتتان بپردازید. مسلما این بخش برای هر داوطلب متفاوت است و باید بنابر خدمات ارائه شده در سایت تعریف شود.

image 6

چنانچه گواهینامه‌های مختلفی برای ارائه خدمات خود دارید (همچون جواز کسب و…) در این بخش باید مشخصات جوازهای خود را وارد کنید.

پس از به پایان رساندن این بخش، باید یک فرم نظرسنجی در رابطه با خدمات سایت نماد اعتماد الکترونیکی و سازمان توسعه تجارت الکترونیکی را پر کنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید.

احراز اطلاعات کسب و کار

در این مرحله باید سه یا بعضا چهار مورد از اطلاعات وارد شده در بخش مشخصات کسب و کار را تایید کنید. این سه مورد به ترتیب عبارتند از:

  • ایمیل
  • شماره تلفن ثابت
  • شماره تلفن همراه
  • (آدرس)

توجه داشته باشید که تایید هر سه مورد اول برای ارجاع پرونده شما به کارشناس مربوطه الزامی است و بدون پشت سر گذاشتن این مرحله نمی‌توانید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنید.

image 7

احراز هر سه مورد هم بسیار ساده است. برای هر کدام از موارد ذکر شده کدی از طریق ارسال ایمیل، پیامک و تماس ارائه خواهد شد، که باید این کد را در بخش مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه تایید کد کلیک کنید.

در رابطه با آدرس باید اشاره کنم که تایید صحت آدرس به سه طریق صورت می‌گیرد. در برخی موارد این گزینه اصلا به کاربر نمایش داده نمی‌شود. این به این معناست که صحت آدرس از طریق معاینه پلیس محلی صورت می‌گیرد. در روش دوم بسته‌ای از طرف سازمان نماد اعتماد به آدرس ثبت شده ارسال خواهد شد که در آن یک کد قرار گرفته و باید از طریق کد موجود در بسته، آدرس ثبت شده را تایید کرد.

در حالت سوم از شما خواسته خواهد شد که فرم تعهدنامه را به همراه بخشی دیگر از مدارک از مبدا آدرس ثبت شده در سامانه، به سازمان نماد اعتماد الکترونیکی ارسال کنید. تعیین این مسئله که این صحت سنجی برای هر کسب و کار به چه شکل تعیین می‌شود، هنوزمشخص نیست!

پرداخت هزینه و شروع بررسی مدارک و سایت

پس از احراز هویت کلیه موارد خواسته شده از شما، نوبت به پرداخت تعرفه نماد نماد اعتماد الکترونیکی می‌رسد. این مبلغ در زمان نگارش این نوشته 1.750.000 ریال است و از طریق درگاه پرداخت آنلاین سایت اینماد پرداخت می‌شود. با پرداخت این مبلغ فرآیند بررسی مدارک و سایت شما آغاز خواهد شد و نهایتا یک یا دو هفته پس از پرداخت این مبلغ، درصورتی که مشکلی در سایت شما گزارش نشود، نماد اعتماد الکترونیکی شما صادر خواهد شد.

تبریک می‌گوییم! در این مرحله فرآیند درخواست به پایان رسیده و باید منتظر اعلام نتیجه از طرف سازمان ای نماد باشید.

چه مواردی از سایت من بررسی می‌شود؟

بسیاری از همراهان نت افراز اعلام می‌کنند که نمی‌دانند چه مواردی از وب‌سایتشان طی بررسی‌های سازمان نماد اعتماد الکترونیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از همین رو تصمیم گرفتیم که به بررسی این موارد بپردازیم تا بتوانید سایت خود را با بهترین شرایط در معرض تست کارشناسان سازمان E namad قرار دهید.

  1. صفحه محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، بررسی می‌شود. مواردی که در این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرند، وجود قیمت و مشخصات محصول است.
  2. مورد بعدی که بررسی می‌شود این است که کاربر و مشتری امکان ثبت سفارش آنلاین را در سایت داشته باشد.
  3. نکته سوم که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بعد از ثبت سفارش و قبل از تاییدیه نهایی، پیش فاکتور خرید برای مشتری صادر شود.
  4. وب سایت باید اطلاعات دقیقی در صفحات درباره ما و تماس با ما داشته باشد؛ اطلاعات کامل هویتی دارنده سایت و اطلاعات تماس و آدرس. به علاوه قوانین فروش محصولات یا شرایط استفاده را باید در وب‌سایت بیاورید.
  5. در نهایت نحوه پرداخت و شیوه‌های ارسال بررسی می‌شود که شیوه‌های مورد تایید مانند درگاه بانکی، کارت به کارت، پرداخت در محل و … می‌باشد.

بر اساس تجربه، کارشناسان سازمان اینماد سخت گیری زیادی در زمان بررسی سایت‌ها ندارند و همین‌که سایتی بتواند حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد، موجب تایید آن می‌گردد.

نکات تکمیلی در رابطه با دریافت نماد اعتماد و استفاده از آن

دانستن این نکات هرچند برای همه ضروری نیست، اما می‌تواند برای بسیاری مفید باشد و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • پیش از هر چیز، لازم می‌دانم اشاره کنم که استفاده از تصویر نماد اعتماد الکترونیکی، بدون بهره‌مندی از آن، غیرقانونی بوده و در قانون کشور برای آن مجازات تعریف شده است!
  • مدت اعتبار نماد اعتماد دو سال است.
  • کسب و کارهای خانگی می‌توانند از آدرس خانه شخصی خود استفاده کنند و ملزم به تهیه دفتر یا فروشگاه نیستند.
  • اتباع حاضر در کشور می‌توانند، با دریافت کد فراگیر اتباع از سازمان امور مالیاتی کشور و دریافت پروانه کار و مجوز اقامت، اقدام به درخواست صدور نماد اعتماد نمایند.
  • در صورتی که پس از گذشت مدت دو سال، تمایل به تمدید اعتبار این نشان را دارید، یک ماه قبل از زمان پایان اعتبار، می‌توانید برای تمدید آن اقدام کنید. اولین کاری که باید انجام شود این است که اطلاعات ثبت نامی خود را به روز کنید.

سخن پایانی

در این نوشته به سراغ آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیکی رفتیم. دریافت این نشان برخلاف مراحل بسیاری که دارد ساده است. خوشبختانه دریافت این نشان پس از همه گیری کرونا ساده‌تر شده و سازمان ای نماد سختگیری زیادی نمی‌کند. البته این به‌معنای بی‌توجهی به استانداردهای لازم برای یک کسب و کار اینترنتی نیست! بلکه این کار سازمان برای تسهیل کسب و کار آنلاین کشور صورت گرفته است.

امیدوارم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. در نت افراز بلاگ، هدف اصلی ما پاسخگویی به پرسش‌های شما کاربران عزیز است. چنانچه در رابطه با این نوشته سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

The source of the netafraz.com


23 / 100